|
18.09.2003. Novije istraživanje pokazuje da visoka
razina vitamina E ili beta karotena (i sličnih spojeva) nije nikakva
garancija protiv srčanog udara. Osim toga, visoke razine jedne podvrste
vitamina E, poznatija kao gama-tokoferol, može povećati rizik srčanog
udara.
Zbog prirode kemijskog djelovanja ovih molekula, kao antioksidanta,
smatralo se da one mogu štiti tijelo protiv stvaranja naslaga koje
mogu začepiti arterije, sprječavajući oksidaciju LDL-a, lošeg kolesterola.
Iako je nekoliko dosadašnjih studija proučavalo vezu između beta-karotena
i srčane bolesti, relativno malo istraživanja je provedeno u proučavanju
učinka tzv. karotenoida.
Istraživači su prati podatke studije koja je započela još 1982 (Physicians'
Health Study). Razinu karotenoida i tokoferola u krvi 531 muškarca
koji su kasnije dobili srčani udar, usporedili su s razinama kod
kontrolne skupine 531 muškaraca sličnih osobina koji nisu razvili
srčani udar.
Mjerene su razine pet glavnih vrsta karotenoida, jednako kao i
razine retinola, alfa-tokoferola i gama-tokoferola.
Na osnovi hipoteze o antioksidantom djelovanju karotenoida stručnjaci
su očekivali niži rizik razvijanja srčane bolesti. Međutim, rezultati
studije nisu to pokazivali.
Studija je pokazala da ne postoje dokazi zaštitnog učinka karotenoida
i tokoferola protiv srčane bolesti.
Ipak, među trenutnim i bivšim pušačima, više razine beta-karotena
smanjile su rizik srčanog udara.
S druge strane, visoka razina gama-tokoferola bila je čak povezana
s povišenim rizikom srčanog udara. Međutim, sama molekula ne mora
biti štetna. Ona je možda tek odraz ili marker metabolizma ili unosa
masti u organizam.
Stručnjaci navode da ovakvi rezultati nikako ne smiju obeshrabriti
ljude da jedu što više voća i povrća. I dalje postoje nebrojeni
dokazi o povoljnom učinku spomenutih namirnica na zdravlje čovjeka.
Preveo i prilagodio: Strahimir Sučić dr. med.
Izvor: Circulation, August 19, 2003.
|